Verpakkingen van producten staan tegenwoordig vol met ‘groene’ labels en symbolen. Al te vaak zijn deze labels/symbolen misleidend of gewoon pure marketing en betekenen ze eigenlijk helemaal niets. Hieronder vindt u een overzicht van de meest bekende labels en hun betekenis. Want slimme sorteerders laten zich niet inpakken.

Tidy man
Tidy man

De ‘Tidy Man’ en de ‘Plastic identificatiecode’ zijn allebei zuiver informatieve symbolen. De Tidy Man wijst consumenten erop dat ze de verpakking van het product netjes in een vuilbak moeten gooien en dus niet zomaar op de grond mogen laten slingeren. Een vanzelfsprekendheid dus. Het symbool van de Tidy Man mag door iedereen vrij gebruikt worden, er is geen instelling die dit controleert. Hetzelfde geldt ook voor de Plastic identificatiecode. Deze geeft aan uit welk soort plastic de verpakking in kwestie gemaakt is.

Möbiusloop
Möbiusloop

Het logo van de Möbiusloop wijst erop dat het papier van de verpakking gerecycleerd kan worden. Staat er een percentage in het midden van het logo? Dan bestaat de verpakking voor dat percentage uit gerecycleerd papier. Het logo mag ook vrij gebruikt worden door iedereen, het gebruik ervan wordt door niemand gecontroleerd. Veel producenten gebruiken het logo niet consequent en/of in de juiste vorm. Dat zorgt ervoor dat exacte betekenis van dit logo op een verpakking niet te achterhalen valt.

Groene Punt
Groene Punt

De kans is groot dat het ‘Groene Punt’-label op een van de verpakkingen van je producten staat. Het is een internationaal kenteken dat op verpakkingen hoort te staan. Toch kennen veel consumenten de echte betekenis van dit label niet. Het label garandeert dat de producent een bijdrage heeft betaald voor het selectief inzamelen, sorteren en recycleren van verpakkingsmaterialen. Dit is wettelijk verplicht voor alle bedrijven. Het wil dus niet zeggen dat de verpakking uit gerecycleerd materiaal bestaat of dat de verpakking effectief gerecycleerd zal worden.

Betrouwbaar label of marketingstunt?

Hoe zorg je ervoor dat je niet misleid wordt door labels? Probeer steeds kritisch te blijven, verricht indien nodig opzoekwerk en overweeg desnoods alternatieve producten. Veel producenten en merken doen zich soms groener voor dan ze in werkelijkheid zijn, wat ook wel greenwashing genoemd wordt. Vaak gebruiken producenten labels om hun producten een groener imago te geven. Er zijn zelfs producenten die zelf labels uitvinden om op hun producten te plaatsen. Veel bedrijven zien duurzaamheid namelijk als een hype waar ze snel en onvoorbereid op mee kunnen liften om meer te verkopen. Meer info over duurzaamheidslabels en duurzame producten vind je hier.